Wielu młodych artystów chcących rozpocząć etap sprzedażowy swoich prac zastanawia się, od czego tak naprawdę zacząć. Co zrobić, żeby dotrzeć do potencjalnego klienta, gdzie wystawiać swoje prace, na jakie elementy zwracać uwagę podczas wystawiania swoich prac. W poniższym artykule przedstawimy kilka porad, jak zabrać się do tego działania.
Gdzie sprzedawać swoje obrazy?
Internet to narzędzie, które daje ogromne możliwości promocji własnej sztuki, na różnych kanałach. Sprzedaż obrazów może odbywać się poprzez media społecznościowe, własne strony internetowe, czy dedykowane platformy sprzedażowe dla artystów takie jak Apeiron Arte, na których można wystawiać własne obrazy na sprzedaż.
Czy osoba bez znanego nazwiska może sprzedawać swoje prace?
Sprzedaż obrazów amatorskich cieszy się dużą popularnością, bo pozwala na dotarcie do nowych odbiorców za pomocą kanałów cyfrowych. Internet, jak wiadomo, daje duże możliwości promocji, dlatego wielu młodych twórców decyduje się na wystawianie swoich prac w sieci. Wiele osób jednak wciąż zastanawia się, czy osoba bez znanego nazwiska może sprzedawać swoje prace? Oczywiście, że tak, choć wymagać to może trochę więcej strategii niż w przypadku artystów już rozpoznawalnych. Jaka to może być strategia? Oto kilka porad, które mogą pomóc młodym twórcom sprzedawać swoje prace:
Budowanie portfolio
Podstawą jest rozpoczęcie budowy portfolio, które oczywiście może być tworzone według własnej wizji, choć zaleca się, aby trzymać się kilku zasad, które mogą pomóc w promocji swoich dzieł. Po pierwsze, dobrze sfotografowane prace mają większą szansę na zwrócenie uwagi potencjalnego kupującego niż te wykonane w słabym świetle, zbytnio naświetlone czy niedostatecznie dobrze pokazujące produkt. Oczywiście należy pamiętać, że zbyt wyretuszowane zdjęcia również mogą nie być interesujące — obraz powinno się przedstawiać takim, jaki jest, bez nadmiernych poprawek fotograficznych. Zbytnia ingerencja w obróbkę zdjęć swoich obrazów nie jest zalecana.
Budowanie portfolio przez wielu twórców stanowi proces długofalowy, wymagający cierpliwości i konsekwencji. Warto regularnie dodawać nowe prace, nawet te niewielkie, aby pokazać rozwój stylu i różnorodność technik. Spójność wizualna i tematyczna portfolio pomaga budować rozpoznawalność, ale nie oznacza rezygnacji z eksperymentów. Prace warto również odpowiednio opisywać, aby pozwolić potencjalnemu Klientowi poznać historię powstania dzieła, przybliżyć emocje towarzyszące podczas etapu tworzenia, a także zrozumieć jego przesłanie i znaczenie.
Wycena swoich prac
Wycena prac jest jednym z trudniejszych zadań stojących przed młodymi artystami, którzy chcą zaistnieć w sieci ze swoimi obrazami. Warto się kierować czterema głównymi zasadami:
- Format i technika — format obrazu, czyli jego wielkość, ma duże znaczenie, bo czym większy, tym cena może znacząco rosnąć. Elementem, o którym nie warto zapominać podczas wycen, to również technika, bo różne techniki mają różną wartość rynkową.
- Czas i nakład pracy — ilość czasu, jaką poświęciłeś na dane dzieło, ma kluczowe znaczenie. Wielu artystów przyjmuje minimalne stawki, w zależności od doświadczenia.
- Materiały i koszty — warto podliczyć, ile kosztowały Cię materiały takie jak farby, płótno, ewentualna rama, jeśli umieszczasz w niej obraz. Nie zapominaj również o przyborach, których używasz, bo one, jak wiadomo, zużywają się, więc i one warto uwzględnić podczas wyceny.
- Konkurencja — jeśli planujesz wystawiać swoje obrazy, to zapewne wiesz, że rynek sztuki jest obszerny i będziesz musiał konkurować z innymi młodymi twórcami, którzy również pragną sprzedawać. To, na co jednak warto zwrócić uwagę podczas wyceny własnych dzieł, jest to, jak swoje prace wyceniają inni, zwłaszcza jeśli tworzycie w podobnym nurcie. Oczywiście i tak dużo tutaj może zależeć od indywidualnych ustaleń, doświadczenia, rozpoznawalności, ale podczas wyceny można się tym zainspirować — aby uniknąć zaniżania cen, jak i przeszacowania.